fbpx

Word zendeling

Geven

Wat als ze niet van Jezus hebben gehoord?

11 jan 2018

Flatgebouw met rood bord Jesus Saves

Wat als ze niet van Jezus hebben gehoord?

11 jan 2018

CAMA Zending gelooft dat de grootste nood van mensen is dat ze niet de kans krijgen om Jezus te leren kennen. Maar waarom is het zo erg als mensen geen kennis hebben van Christus? Kunnen ze dan wel worden gered? Een theologische vraag waar het Christendom verschillende antwoorden op heeft gegeven.

God heeft zichzelf bekend gemaakt door wat algemene openbaring word genoemd (Psalm 104Handelingen 14:17Romeinen 1 – 2). Hij doet dit door Zijn schepping, het geweten en de geschiedenis, beschikbaar voor iedereen. Verdere en diepere kennis van God komt door speciale openbaring, door zijn geschreven Woord en het Levend geworden Woord; Jezus zelf. Is algemene openbaring genoeg om gered te worden of kan dat alleen door de speciale openbaring? Er zijn drie standpunten: exclusief, inclusief en pluralisme.

Standpunten

Exclusieve denkers vinden dat redding alleen mogelijk is door speciale openbaring, door kennis van en geloof in het Evangelie. Een variant hierop in de geschiedenis is dat men tot de ene Universele Kerk moet behoren (tot Vaticaan II). Sommigen vinden dat het mogelijk zou kunnen zijn dat God, naast de verkondiging van het Evangelie, ook door bijzondere openbaringen zoals dromen, wonderen of engelen mensen kan redden. Anderen vinden dat we het niet kunnen weten. De pessimisten uit deze groep achten de redding door algemene openbaring mogelijk, maar is niet Bijbels aantoonbaar. De optimisten uit deze groep hopen op de redding van de meerderheid. Een laatste standpunt onder de exclusieve denkers is postmortem evangelisatie; dat men na de dood nog het Evangelie kan horen en beantwoorden.

Inclusieve denkers menen dat algemene openbaring voldoende is tot redding. Een vorm daarvan is dat men alleen door het werk van Christus wordt gered, maar men hoeft niet feitelijk te weten wat hij gedaan heeft. Sommigen zien religies als een manier om tot een vergelijkbare redding door Christus te komen. Universalisme gaat nog verder door te zeggen dat iedereen uiteindelijk door het werk van Christus wordt gered.

Tot slot beweert het pluralisme dat iedereen kan worden gered, want alle religies zijn even geldig. Als men zich houdt aan de regels van welke religie dan ook, dan wordt men gered door de gehoorzaamheid daaraan.

Het christendom heeft vooral het exclusieve standpunt gevolgd. Problematisch wordt gezien dat we het niet kunnen het weten maar het optimistisch lijkt. Postmortem evangelisatie, en de inclusieve en pluralistische standpunten worden als dwalingen gezien.

Wat is het standpunt van CAMA Zending?

Bij CAMA Zending zien we de menigte die Jezus nog niet kennen en worden met medelijden bewogen. We zijn diepbedroefd om hun lot en worden voortdurend door verdriet gekweld vanwege hun toekomst. Wij vragen ons af hoe ze kunnen geloven in hem van wie ze niet hebben gehoord. We bidden om werkers, om openingen en de juiste woorden, kracht van zijn Geest, en we verdragen alle dingen ter wille van hen die nog moeten geloven.

Nieuwste berichten

24 mei: De Envision Kick-Off

24 mei: De Envision Kick-Off

ENVISION is het jongerenprogramma van CAMA Zending met een uitgebreid aanbod ...
De boodschap van Jezus

De boodschap van Jezus

Hans en Leida Borghuis trekken al jaren intensief op met de kerk van Verbania. Ze ...
Project van de maand | April

Project van de maand | April

Vluchtelingenwerk in Italië Elk jaar arriveren er grote aantallen vluchtelingen in ...
Hoop en herstel voor de daklozen in Barcelona

Hoop en herstel voor de daklozen in Barcelona

Te midden van de bruisende stad Barcelona, op korte afstand van de wel bekende La ...